SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Sunday, November 7, 2010

Sate Kajang



1970. Teringat semasa kecil, selalu juga ayah memimpin aku makan sate di pekan Kajang. Pada masa itu sate di Kajang sangat popular dengan keenakannya. Ia sangat terkenal, boleh dikatakan di Seluruh Semenajung. Kalau disebut sate orang akan terbayang dengan pekan Kajang. Senonim betul dengan nama Sate Kajang. Sate Kajang mempunyai cara unik untuk memikat pelangannya. Jika nak makan sate kita hanya perlu duduk dimeja dan pelayan akan menghantar sate mengikut bilangan yang sesuai dengan pelangan yang ada. Apabila kita hendak membayar pula pelayan akan mengira berapa cucuk yang kita dah makan. Sate yang lebih akan diambil balik oleh pelayan dan ia tidak dimasukan dalam bil.




1990. Apabila aku mula berkerja dan mahu juga meraikan sesuatu yang terlintas pula untuk menyambutnya dengan hidangan sate kajang. Aku bersama-sama rakan seangkatanpun bergerak ke pekan Kajang. Sampai di gerai aku ditanya oleh pelayan "Abang nak berapa cucuk". Aik aku kehairanan dan membalasbailk "antar je untuk 5 orang makan" "Bang sekarang kena order berapa yang nak dimakan bukan kira lidi lagi." balasnya lagi."Oh aku ketinggalan rupanya dah tidak macam dulu" bisik dalam hati. Aku pun memesan 50 ayam dan 50 daging. Setelah kami makan, kami pun membayar.

2010. Baru-baru ini rasa nak makan sate la pulak bukan nak meraikan apa-apapun saja dah lama tak makan sate kajang, aku pun membawa isteri dan anak-anak. sampai di gerai sate, kami pun memesan sate dan minuman setelah selesai pelayan itu mengambil pesanan. Dia berkata"Bang bayar dulu dekat kaunter". Aik aku kehainanan dan isteriku mencelah "belum hantar dah nak kena bayar" hairan. 'Sekarang kena bayar dulu di kaunter baru pesanan akan dihantar" sambung pelayan itu. Aku pun ambil resit yang diberikan oleh pelayan tersebut lalu ke kaunter untuk membayar sate yang belum dihidangkan. Peredaran masa bukan cara merubah suasana tapi cara membayarpun berubah sama. Konsep makan sate pun berubah sama dengan makan segera yang lain dari barat. Selepas makan kami pun beredar pulang. Sambil melangkah pulang sempat juga mengintai-intan gerai yang masih menyimpan nostalgia lama dengan cara lama.

No comments:

Post a Comment