SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Tuesday, November 2, 2010

Pulau Kapas







JURNAL LAWATAN KE PULAU KAPAS MARANG TERENGGANU

PADA 22 SEPTEMBER HINGGA 24 SEPTEMBER 2010

Pada pukul 0830 bertolak dari PERHEBAT ke Pulau Kapas melalui Lebuhraya Pantai Timur (LPT). Bas dipandu oleh Wak dan dibantu oleh Abang Mail. Dalam Bas Cikgu Zul berikan kami kepada dua kumpulan untuk membuat Kertas Kerja Pulau Kapas yang akan dibentangkan setelah tamat lawatan. Sampai di Plaza Tol Jabor kira-kira pukul 1200, Cikgu Zul berikan penerangan berkaitan Hutan Keragas yang terdapat di kiri dan kanan lebuhraya ini. Livistona spp, terdapat dengan subur di kawasan tinggi kawasan ini. Daun pokok ini adalah lambang Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. Pokok ini juga menjadi endemik spesis di Endau (Livistona Endaulisis) dan di Gunung Tahan (Livistona Tahanisis)

Pokok Rasah dari keluarga Pandanusea, juga banyak terdapat di kawasan ini kerana keadaan geografinya yang berair. Melalui Pantai Cherating yang menarik, terdapat banyak penginapan yang mampu disewa. Charating berasal dari nama sejenis ketam laut. Pantai Cherating terbentang dari Pantai Celor hingga Pantai Balok. Mengadap ke pantai Cherating ialah Pulau Ular yang sesuai kepada Snokeling.

Pokok Tembusu sesuai dibuat tiang rumah dan cenderahati kerana kulit pokok ini yang menarik. Pokok Bakau juga banyak tedapat di sepanjang pantai ini. Bakau Minyak dan Kurap mempunyai nilai ekonomi yang tinggi. Kulit Pokok Gelam digunakan oleh nelayan untuk menampal bot mereka kerana kulit pokok ini akan mengembang apabila terkena air masin. Ia juga berguna kepada penternak lebah kerana ia banyak mengeluarkan bunga yang mempunyai nektar yang banyak. Di sini juga terdapat santuari penyu, di Malaysia terdapat beberapa spesis yang menghampiri pantai untuk bertelur antaranya Penyu Belimbing, Lipas, Agar (Hijau) dan Karah (Sisik).

Pulau Tengkol sesuai kepada Scuba Diver untuk menikmati Kehidupan Marin.

Kawasan Rantau Abang bukan sahaja terkenal dengan tempat penyu bertelor, ia juga menjadi habitat semulajadi Buaya Katak atau Jujulung. Di sini juga terpadat pokok gelam yang lebih kecil.

1615 sampai di Kuala Marang dan bertolak ke Pulau Kapas pada jam 1630. Sampai Jeti Pulau Kapas pada 1700 dan terus checkin dan masuk bilik beriadah. Yang lain makan kat lobby ada welcome drink. Saya dan Penghulu puasa enam sebab hari yang terakhir. Pukul 1905 berbuka ala kadar. Selepas Solat barulah melantak kat lobi Kapas Island Resort.

2030 ada perjumpaan bagi setiap kumpulan yang telah dilakukan untuk memilih nama kumpulan masing-masing, D’Bayan sempena nama ikan yang terdapat di sini dan Brogvilla (bunga Kertas) juga hidup subur di sini, seterusnya persembahkan kepada pelatih nama yang telah dipilih. Selepas taklimat setiap kumpulan, jalan-jalan sepanjang pantai. Jumpa staf KIR yang sedang bakar sotong yang baru dicandat, peh sedapnya hingga menjilat jari.

220830 lepas sarapan pagi, buat water confident di pantai. Cikgu Jamil menerangkan cara-cara memakai dan menggunakan peralatan snokling dengan betul. 0900 bergerak kelokasi snokling di hadapan Harmony Camp Site buat snokling, banyak terdapat formasi batu karang yang menarik di hiasi dengan ikan yang pelbagai spesis, yang paling menarik ikan sergent dan bayan yang mengeliling kita untuk mendapat makanan. Buat snokling, banyak spesis ikan dan batu karang yang terdapat di sini.

Ini yang ruginya jika tidak bawa underwater camera. Tengok surface je le. 1430 bergerak ke Batu Rakit Trial (Jurasic Park) . perjalanan sepanjang lebih kurang 600 meter mengambil masa kira-kira 1 jam. Kategori Hutan Sekunder. Dalam perjalana tersempak dengan Ular Kapak Sumatera (Trimeresurus Sumatranus) yang berbisa dan merbahaya, menyerang jika tersasa dirinya terancam. Anak ikan yang bermain-main di celah-celah batu di Jurasic Park. Sampai di Jurasic Park duduk berehat sementar melihat formasi geologi dan pemandangan laut. Pandanusae spp antara pokok yang menarik disini tinggi lebih kurang 15 meter. Sebab itu di sini di gelar Jurasic Park. Malam ada sesi karaoke, nanyi sampai pagi.

220830 buat sekali lagi snokling di Kawasan Pulau Gemia. Di sini ada ikan yang lebih besar dan formasi batu karang yang lebih menarik. 1430 bertolak balik ke Kuala Marang dan seterusnya ke PERHEBAT. Sampai 2245 di Sungai Buluh.

No comments:

Post a Comment